Frågor

Just nu är jag jätte trött. Anton har åkte till hawaii och efter som jag inte var i skolan torsdag och fradag plus att var ledig igår fick jag jätte mycket läxor idag. Nu har jag gjort det mästa av det och har suttit i närmare fyra timmar. Jag är helt slut haha! Kan inat fatta att jag pluggade typ såhär mycket varje dag hemma i Sverige... Innan jag berättar om vad jag och Anton gjorde tänkeer jag svara på två frågor jag fick för ett bra tag sedan. Förlåt tjejer för sent svar men här kommer dom!


Från Tova:

Hej Stina!
Jag funderar på att ta ett ubtytesår i 3an (går i 1an nu), här är lite frågor som vore jättegulligt om du svarade på :)

- Gjorde du delstatsval? Isf vilka valde du och hur bestämde du dig för dem?
- Hur tidigt ansökte du?
- Hur är din värdfamilj? Är du mer artig mot dem eller har ni bråkat något?
- Vilken organisation åker du med? kan du rekommendera dem?
- Vilka klasser läser du och vad tycker du om dem?
- Tycker du det är svårt/lätt i skolan?
- Var det svårt att få kompisar?
- Var du väldigt duktig på engelska innan du åkte eller var du "normal"?
- Har du garanterad plats i din skola när du kommer hem? Och när sa du till att du skulle åka, var det efter du blev antagen och så?
- Vilken klass går du i hemma? 2an eller 3an?

Det var alla frågor jag hade nu, svara när du har tid :)

Kram 

-          Jag gjorde delstatsval men jag fick inget av dem. Helt ärligt tycker jag inte att det gör något men jag kände att det var värt ett försök eftersom man får pengarna tillbaka om men inte får något av dem. Mina val var Kalifornien, Florida och North Carolina eller Arizona (har helt glömt vad jag tillslut valde men det stod mellan dom två)
-          Jag var ganska sen. Gick på intervju någon gång i oktober eller november. Gjorde alla papper runt jul för jag hade inte hunnit innan. Efter det var jag tvungen att gå på hälsokontroller och massa sånt. Tror alla mina papper var inne i början är februari.
-          Min värdfamilj är jätte bra! Jag hade verkligen tur för jag trivs jätte bra. Klart att jag var mer artig i början men dom är liksom min familj nu. Jag försöker dock hjälpa till mer här än vad jag gjorde hemma innan jag åkte (förlåt mamma). Vi har inte bråkat men jag brukade aldrig bråka med min ”vanliga” familj heller.
-          Jag åker med STS och det funkar jättebra. Dom är proffsiga och gör enligt mig ett bra jobb.  
-          Jag läser 7 olika klasser och jag tycker om alla utan franska men den är ganska chill. Mina klasser är: Drama, Choir, Am. Historia, Junior English (jag är senior), Algebra 2, Weights och Frensh.
-           Skolan kommer inte vara några problem!
-          Det var svårt att hitta vilka som var ”dina” kompisar men sånt löser sig. Alla kom fram och snackade med mig i början så att hitta någon att äta med osv. var inga problem.Just nu har jag många ritigt goa kompisar.
-          Jag var ganska dålig på engelska men jag är att bra exempel på att man kan klara sig ändå!
-          Ja, jag har en plats på min skola eftersom jag åkte efter ettan.
-          Jag skulle gått i tvåan detta året.

Hoppas detta duger om inte, fråga bara igen! Kram



Från Karin:

Hej, jag heter Karin och jag har följt din USA-blogg ett tag! Jag funderar nämligen själv på att åka som utbytesstudent i framtiden. Din blogg har verkligen inspirerat mig ytterligare!!*
Jag har några frågor som det skulle vara jätteschysst om du svarade på!

Först, hur gammal är du? mellan vilka år i den svenska skolan åkte du? Och du måste gå om ett år när du kommer tillbaka va? :)
Sen hur är det med hemlängtan? Är det väldigt jobbigt?
Hur var första dagen på skolan? Behövde du presentera dig för hela klassen? fick du snabbt vänner osv?
Och sista frågan, är det något du skulle rekomendera,hela utbytesstudentgrejen alltså? :D

Ser fram emot att läsa din blogg nu i fortsättningen! kram :)

 Hej Karin kul att du läser min blogg även om jag typ aldrig bloggar. Förlåt för sent men nu kommer    det iaf!
Jag är 17 år (född på hösten 94). Just nu skulle jag gå 2an och åker alltså mellan ettan och tvåan. Tyvärr får jag ta studenten ett år senare men å andra sidan får jag en upplevelse här som inte många får.
Jag hade mest hemlängtan de två första veckorna. Nu går allt bra och jag vill verkligen inte åka hem ännu. Jag trodde det kulle vara värre men det går riktigt bra även om jag saknar mina vänner och min familj.
Första skoldagen för mig var inget vidare helt ärligt. Jag borjade skolan redan efter tre dagar och jag var inte bra på engelska men jag tog mig igenom den och sen dess har allt gått bra. Jag behövde inte presentera mig och det tyckte jag var skönt. Många kom fram och pratade med mig så jag var lättad haha. För mig tog det ganska lång tid innan jag visste vilka som var äkta och inte, men jag fick vänner snabbt och jag har umgåtts med sjukt många random personer. Mitt tips är att ta alla chanser du får och försök att inte döma folk i början. Jag kan lova dig att du kommer hitta vänner och att du inte kommer vara i USA ett år utan att känna att du har kompisar.
Jag kan verkligen rekomndera hela utbytesgrejen. Det är en sjukt rolig upplevelse och man lär sig massor. Får du chansen och det här är något du vill göra ska du helt klart ta den!
Hoppas du fick svar på allt, om inte fråga bara igen! Karm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0